Produk Minda Online

Lembu Jantan dan Kutu

Di sebuah ladang, tinggal seekor lembu jantan. Lembu jantan ini sangat rajin bekerja dan membantu tuannya. Tuan ladang itu amat sayang akan lembu jantanya. Setiap hari lembu jantan itu diberi makanan yang enak dan rumput yang segar. Lembu jantan itu juga dijaga dengan baik oleh tuannya.
Di dalam kandang itu juga terdapat seekor kutu yang jahat. Kutu itu suka menghisap darah lembu jantan. Kutu itu juga suka mengutuk lembu jantan itu dan memburuk-burukkan tuan ladang itu.
Pada suatu hari, kutu itu hinggap pada badan lembu jantan. Ia merayap di kepala lembu jantan itu. Sambil ia menghisap darah lembu jantan itu, ia mengutuk lembu jantan itu dan tuan ladang itu.
"Kamu memang bodoh. Setiap hari kamu bekerja keras tetapi tuan kamu tidak menjaga kamu dengan baik. Dia memberi kamu makan supaya kamu cepat gemuk. kemudian dia akan sembelih dan jual daging kamu,"kata kutu.
"Tidak baik kamu berkata begitu. selama ini tuan saya menjaga saya dengan baik. Dia memberi saya makanan yang secukupnya. Saya mesti menolongnya bekerja di ladang,"jawab lembu jantan.
"Kalau kamu tinggal di luar, kamu boleh hidup bebas. Kamu juga boleh mencari makanan yang lebih sedap.Kamu tidak perlu bekerja keras lagi,"kata kutu.
Tiba-tiba tuan ladang itu masuk ke kandang lembu. Kutu tidak sedar akan kedatangan tuan ladang itu. Tuan ladang ingin membersihkan lembu jantannya. Dia menepuk-nepuk belakang dan kepala lembu jantan itu. Kutu yang duduk di atas kepala lembu jantan itu terjatuh ke tanah. Ia tercedera akibat ditepuk oleh tuan ladang.
"Aduh, sakitnya badan aku!"jerit kutu.
"Itulah akibatnya jika suka mengutuk orang lain. Nasib baik kamu tidak mati,"kata lembu jantan.
Kutu sedar akan perbuatan buruknya selama ini. Semenjak hari itu, ia tidak lagi mengutuk lembu jantan dan tuan ladang itu.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

 
PENAFIAN : Pihak PSS SK Rokan tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog ini.
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | coupon codes